Til Menu
Er Det Ikke På Tide, At Du Trykke På Tilbagespolingsknappen?
af Rick Renner

Derfor påminder jeg dig om at opflamme den nådegave fra Gud,. som du fik ved min håndspålæggelse.
— 2 Timoteus 1:6.

Har du nogensinde oplevet Guds befriende og frelsende kraft? Jeg taler om de øjeblikke, hvor din situation så fuldstændig håbløs ud - men pludselig greb Guds fantastiske nåde ind, og din situation blev mirakuløst ændret! Kan du huske de øjeblikke som dette i din fortid?

Det er utroligt, at når vi bliver konfronteret med en ny udfordring, undlader vi ofte at huske Guds trofasthed i fortiden. Vores perspektiv bliver sløret på grund af de problemer, vi i øjeblikket står over for, og vi glemmer, at vi har været igennem lignende eller værre omstændigheder før. Det truende bjerg af problemer foran os ser så stort ud, at vi et øjeblik undlader at huske alle de andre bjerge, vi allerede har stået over for og overvundet med Guds hjælp.

Da Paulus skrev sit andet brev til Timoteus, stod den yngre mand over for sit livs største bjerg. Nero var blevet Romerrigets kejser. På grund af hans tyranniske styre blev troende forfulgt og døde endda for deres tro. Midt i al panikken blev Timothy fristet til at frygte for sit liv og sin fremtid. Han må have undret sig: Vil Gud være tro mod mig i denne frygtelige time?

Så i 2 Timoteus 1:5 siger Paulus til Timoteus: "Jeg er jo blevet mindet om din oprigtige tro, den, som først boede i din mormoder Lois og din moder Eunike og nu, det er jeg vis på også bor i dig." Paulus ønskede at minde Timoteus om noget meget vigtigt!

Guds trofasthed var en del af Timoteus' familiearv. Hans bedstemor stolede på Herren - og Herren havde aldrig svigtet hende eller forladt hende. Hans mor stolede på Herren - og Herren havde heller aldrig svigtet hende eller forladt hende. Fordi Timoteus havde stor stress og vanskeligheder, benyttede Paulus lejligheden til at minde ham om, at ligesom Gud aldrig havde svigtet hans bedstemor eller mor, ville han heller ikke svigte Timoteus i hans svære time.

Så sagde Paulus til ham: "...jeg påminder jeg dig om at opflamme den nådegave fra Gud,. som du fik ved min håndspålæggelse" (2 Tim 1:6). Jeg vil gerne have, at du især fokuserer på sætningen: "Jeg minder dig om." Det er taget fra det græske ord anamimnesko , en sammensætning af ordene ana og mimnesko. Vær meget opmærksom, for det er meget vigtigt! Ordet ana betyder igen eller at gentage noget. Den anden del af ordet mimnesko betyder at blive mindet om noget , såsom minder.

Når disse to ord er sat sammen som i dette vers, betyder det at samle eller huske minder. Den lille forstavelse ana bærer ideen om at afspille disse minder igen og igen i dit sind, sådan som du ville trykke på tilbagespolingsknappen på din videoafspiller, så du kan sikkerhedskopiere og se en del af en film igen og igen.

Det betyder, at der er nogle minder, vi aldrig bør glemme! For eksempel bør vi konstant trykke på tilbagespolingsknappen i vores sind og "genafspille" de gange, hvor Gud har været trofast mod os i fortiden - udfri os, helbredt os og reddet os igen og igen. Vi bør "genafspille" disse scener i vores sind, indtil vi aldrig glemmer Han's trofasthed over for os!

Du kan oversætte 2 Timoteus 1:6 på følgende måde:

"Jeg minder dig om alle disse ting, for at du ved at huske dem kan opildne Guds gave, som er i dig ...."
Paulus minder Timoteus (og os) om at tage øjnene fra disse tider med problemer eller den nuværende krise og huske Guds befriende og frelsende kraft i fortiden. Hvis vi virkelig kiggede på vores fortid, ville vi opdage, at vi har stået over for andre øjeblikke, der er mere alvorlige end det, vi står over for lige nu - og Gud har aldrig svigtet os eller forladt os. Faktisk udfriede Han os og vendte disse situationer!

Glem aldrig, hvad Gud allerede har gjort for dig, for disse minder vil vække dig og opmuntre dig til at møde dit nuværende dilemma med tro. Ligesom Gud altid har været tro mod dig i fortiden, vil Han være tro mod dig lige nu.

Glem aldrig hvordan:

Gud har helbredt dig.
Gud har udfriet dig.
Gud har frelst dig.
Gud har vejledt dig.
Gud har bragt dig gennem svære prøvelser.
Gud har sørget for dig i svære økonomiske tider.
Gud har beskyttet dig mod fjendens snare.
Den slags minder er kraftfulde og vil vække din tro i dag!

Så næste gang djævelen fortæller dig, at der ikke er nogen måde, du vil overleve det, du står over for, så tag dig tid til at være alene med Herren. Tryk derefter på tilbagespolingsknappen, og bed Helligånden om at hjælpe dig med at samle og huske alle de tidligere begivenheder, da Gud kom igennem for dig! Når du afspiller disse minder igen og igen i dit sind, vil din tro stige til et nyt niveau af selvtillid. Du vil være i stand til at se dine problemer lige i øjnene og sige: "Guds fortid med mig har altid været trofasthed, og jeg ved, at Han også vil være trofast mod mig nu!"

Min bøn for i dag
Herre, du har altid været trofast. Jeg takker dig for, at du selv i min nuværende situation vil være trofast igen. Hjælp mig venligst med at huske alle de gange i fortiden, hvor du befriede og reddede mig fra andre situationer, der også så håbløse ud. Tak for at hjælpe mig med at holde disse fantastiske oplevelser i live og friske i mit sind og hjerte. Jeg takker dig for altid at være mig trofast!
Jeg beder dette i Jesu navn!


Min bekendelse for i dag
Jeg indrømmer, at Gud aldrig har svigtet mig eller forladt mig. Han har altid udfriet mig fra svære tider, og Han vil også redde og udfri mig nu. I dag vil jeg dvæle ved de tidligere øjeblikke, hvad Gud gjorde for mig, hvad alle troede var umuligt! Ligesom Han greb ind på mine vegne i fortiden, vil Han gribe ind på mine vegne igen! Jeg vil ikke bukke under for frygt, tvivl eller fiasko. Med Guds hjælp vil jeg sejre over, hvad fjenden bestemte for min undergang og nederlag!
Jeg erklærer dette ved tro på Jesu navn!


Spørgsmål at besvare

1. Når du tænker på Guds trofasthed i dit liv, hvordan påvirker det den måde, du opfatter de problemer, du har at gøre med lige nu?

2. Hvad er nogle af de tilsyneladende umulige situationer, du stod overfor i fortiden, som Gud udfriede dig fra?

3. Hvilke skridt kan du tage for at stole mere fuldt ud på at Gud udfrier dig fra din nuværende situation, som Han tidligere har gjort for dig?
OP